Strona główna
Poradnik
Tutaj jesteś
Poradnik Ekologiczna moda

Ekologiczna moda – czy to możliwe? Jak ubierać się eco-firendly?

Data publikacji 14 lutego 2022

Bezsprzecznie fast fashion pociąga za sobą wiele negatywnych skutków. Są to między innymi łamanie praw pracowniczych, skażenie środowiska, a także rosnąca góra odpadów tekstylnych. Na szczęście w ostatnich latach możemy zaobserwować wzrost popularności mody ekologicznej, która sprzeciwia się wyżej wymienionym rzeczom. Przeczytaj nasz tekst, a dowiesz się na czym ona polega oraz w jaki sposób ubierać się zgodnie z eko trendem!

Bezsprzecznie fast fashion pociąga za sobą wiele negatywnych skutków. Są to między innymi łamanie praw pracowniczych, skażenie środowiska, a także rosnąca góra odpadów tekstylnych. Na szczęście w ostatnich latach możemy zaobserwować wzrost popularności mody ekologicznej, która sprzeciwia się wyżej wymienionym rzeczom. Przeczytaj nasz tekst, a dowiesz się na czym ona polega oraz w jaki sposób ubierać się zgodnie z eko trendem!

Przykład marki eco fashion 

Ekologiczne ubranka dla dzieci jak i dla dorosłych znajdziemy w sklepie internetowym polskiej marki Jo&Co. To nowy polski projekt, a jej właściciele dbają o najwyższą jakość bawełny (certyfikat GOTS) oraz precyzję wykonania. Śmiało można powiedzieć, że są to ubranka jakości premium. Wybierając tego rodzaju odzież troszczymy się równocześnie o komfort i zdrowie naszej pociechy, jak i o środowisko naturalne. 

Innym przykładem tego jak powinnien wyglądać ekologiczny produkt ubraniowy jest T-shirt, który został wypuszczony przez markę DURA. Jest on w całości wykonany z materiałów pochodzących z recyklingu z ilustracją ziemi narysowaną przez pięcioletnie dziecko oraz napisem „No Hope for our Kids” z przekreślonym „No”. Ta eco-friendly firma postawiła także na politykę „zero waste” oraz na stałe wpisała w strategię organizacji etyczne traktowanie pracowników i uczciwe warunki pracy. Dodatkowo część dochodów, które firma zyskuje ze sprzedaży swoich ubrań, inwestuje w opracowywanie ekologicznych rozwiązań. 

Czy jest to opłacalne dla sprzedawcy?

Warto zacząć od tego, że marki, dla których ważne są upcycling, slow fashion i eko-moda poświęcają dużo więcej uwagi procesowi produkcji niż marki fast fashion. Kolejną kwestią są ekologiczne metody pracy, które zużywają zdecydowanie mniejsze ilości zasobów, dzięki czemu obniżają koszty produkcji. Dzięki takim metodom produkcji ubrania są bardziej trwałe. Coraz większa świadomość ekologiczna, która panuje wśród społeczeństwa sprawia, że ludzie są w stanie zapłacić znacznie większą cenę, aby nie przyczyniać się do niszczenia własnej planety.

Jakie konsekwencje dla branży odzieżowej niesie za sobą moda na eko?

W związku z tym, że postawa konsumentów ulega zmianie, a ludzie są coraz to bardziej świadomi pogarszającego się stanu środowiska, branża fashion musi wychodzić mu naprzeciw. Jedynie firmy, które reagują na zmieniający się światopogląd odbiorców, są w stanie utrzymać się na rynku i zdobyć uznanie wśród klientów. Niemniej jednak należy uważać na zjawisko greenwashingu, polegające na tym, że firma, która realnie nie funkcjonuje zgodnie z eko zasadami, udaje, że jest ekologiczna. Warto więc zrobić dokładny research przed zakupieniem produktu firmy, która reklamuje się jako eko.

Eco fashion – jak to wygląda w Polsce?

W naszym kraju funkcjonuje Polskie Stowarzyszenie Zero Waste, którego głównym zadaniem jest uświadomienie do czego prowadzi fast fashion. Członkowie tej organizacji inicjują spotkania oraz warsztaty, na których namawiają konsumentów do podejmowania bardziej odpowiedzialnych wyborów w odniesieniu do mody. Wszystko to zaczyna budować świadomość na temat slow fashion i tego, że mamy wpływ na otaczający nas świat. Niemniej jednak Polska branża fashion w zakresie bycia eco pozostaje wciąż niezagospodarowana. Jeżeli myślisz, aby wystartować właśnie z taką firmą to teraz jest na to idealny czas. Ważne jednak, żeby cena wypuszczonych produktów była na tyle przystępna, że będą mogli sobie na niego pozwolić, jeśli nie wszyscy, to przynajmniej część konsumentów.

krainakiko

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?